Ken je dat? Het regent en je trekt je schouders een beetje omhoog. Kijk maar eens naar anderen die over straat lopen als het regent. Alsof je door je schouders op te trekken schuilt bij jezelf. Word je minder nat als je dat doet? Nee, niet echt.

Ook als het niet echt regent, maar spreekwoordelijk regent in je leven, hebben we de neiging onze schouders een beetje op te trekken. Bescherming, behoefte aan geborgenheid, veiligheid. We trekken onze schouders op, bollen onze rug een beetje. Als of we egels zijn die zich oprollen als de situatie dreigend wordt.

Dat heeft gevolgen voor de spanning in je nek, schouders en rug. Want als je niet zo nu en dan bewust je schouders weer laat zakken, dan bouwt spanning zich op. Dit is één van de aspecten van schouder-, nek- en hoofdpijnklachten waar mensen hulp bij vragen als ze bij mij komen.

Uitademen helpt om weer ontspanning te brengen. Soms wandel ik door de stad en zie mijn eigen schouders in de etalage van een winkel. Dan spreek ik mijzelf in stilte toe: Henk laat maar zakken, adem uit, alles is goed, maak contact met je voeten en laat los. Dat helpt vaak een poosje tot dat ik een aantal etalages verder opnieuw even bewust moet uitademen.

Het je af en toe bewust zijn van dat je dit doet helpt bij het verminderen van spanningsklachten. Er zijn tal van andere, ingrijpender oorzaken van nek- en rugklachten die je niet weg ademt. Bij die klachten helpt een shiatsu zetje in de goede richting. Zodat je geen egel hoeft te zijn 😉